torsdag 24 oktober 2013

Good morning, my darling green smoothie!



Mmm, jag vet inget bättre sätt att starta dagen på än med mina gröna smoothies. Kroppen kommer liksom på rätt köl direkt och mina ögon gnistrar;)



Sedan jag läste boken Grönt för livet, dricker jag ca en liter gröna smoothies varje dag. Söta, salta eller syrliga lite så där lagom omväxlande men alltid friska och fräscha i smaken. Det är så gott! Och så är det ju levande föda när den är som bäst:)

Här kommer några av mina egenkomponerade favoriter:

Frisk och syrligt fräsch
5 dl vatten
Saft av en halv citron
2 skalade välmogna kiwi
1/2 avokado
100g gul mangold
Mixa allt till en slät smoothie.


God som en sommarsallad
5 dl vatten
100 g broccoli
100 g romansallat
10 gula cocktailtomater
5 cm slanggurka
En liten näve persilja
2 små vitlöksklyftor
1 tsk kallpressad linfröolja el. olivolja
Smaka av med tamari sojasås
Mixa allt till en slät smoothie.


Morgonpigg (på bild ovan)
5 dl vatten
2 klyftade äpplen
70-100 g grönsallat och/eller gröna skott
Mixa allt till en slät smoothie.


Keep calm and keep on gardening,
 

5 kommentarer:

  1. Heeej bästa du!

    Jag riktigt känner hur pigg och nyttiga dina drinkar är. Oh...en liter varje dag. DET är nyttigt det! Skönt att få bredband förstår jag. Så skål;-) Tekniktrassel är ju så där och kan göra en frustrerad. I kväll blev det en tv-kväll här. Inte så ofta det sker, men nu har Hela Sverige bakar och i Huvudet på Gunde Svan avverkats. Dags att hopp i säng.

    Vilken underbar header förresten!

    Stooor kram

    SvaraRadera
  2. Alltså, det ser inte jättegott ut. Men jag fick helt fantastiska smoothieblandningar i Mexico med allt från guava till kaktusblad, så jag kan tänka mig att det är gott. Och nyttigt. Måste testa dina receot :)

    Hoppas du får en riktigt fin dag.

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  3. Det här låter ju bara otroligt gott! Jag tillhör en "icke smoothiegeneration" som har fått bankat i sig att tugga är metod nummer ett, men! Jag tror att jag ändrar mig! Mixern får äntligen göra lite nytta! Jag vill också få gnistrande ögon;-)!/Anja

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)